Департамент освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації 10014, майдан ім. С.П. Корольова, 12 +38-0412-42-14-01 ztedu@ukr.net
У трьох громадах України розпочнуть роботу спеціальні класи для дітей з особливими освітніми потребами на базі ЗЗСО
16.04.2025

Кожна дитина має право на якісні та гарантовані освітні послуги у своїй громаді. У відповідь на запити і потреби сімей, які виховують дітей, що потребують особливої підтримки, вже восени 2025 року в Бердичеві, Фастові та Стрию запрацюють спеціальні класи для дітей з особливими освітніми потребами. Вони функціонуватимуть на базі закладів загальної середньої освіти.

Ініціативу впроваджено в межах Всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту «Психолого-педагогічне забезпечення якісної освіти дітей з ООП», який реалізується на базі закладів загальної середньої освіти за підтримки Міністерства освіти і науки України та благодійного фонду «Люмос Україна».  Мета ініціативи — створити систему, у якій кожна дитина почуватиметься невіддільною частиною суспільства та зможе реалізувати свій потенціал у комфортному та безпечному середовищі поруч із домом.

Проєкт базується на чотирьох основних засадах, які допоможуть зробити навчання ефективним і комфортним для кожної дитини: 

  • інклюзивний підхід до навчання;
  • оновлений зміст освіти з урахуванням індивідуальних потреб дитини;
  • підготовка педагогів для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
  • дієва корекційно-розвиткова робота.

Уже 2–4 квітня відбулися перші зустрічі освітніх експертів із батьками майбутніх учнів спеціальних класів. До обговорення також долучилися адміністрації шкіл, представники управлінь освіти та керівники інклюзивно-ресурсних центрів.

Серед ключових тем — підвищення компетентностей педагогів для роботи з дітьми, які мають інтелектуальні, соціоадаптаційні труднощі, а також складні порушення розвитку.

Батьки також наголосили на важливості:

  • створення безпечного та комфортного середовища у школах;
  • залучення кваліфікованих асистентів учителя та вихователя;
  • адаптації навчальних програм під індивідуальні потреби кожної дитини;
  • доступу до психологічної підтримки — як для дітей, так і для батьків;
  • організації груп продовженого дня та підготовки дітей до шкільного навчання.

Усі зауваження та побажання батьків експерти проєкту візьмуть до уваги, щоб розробити найкращі рішення для роботи спеціальних класів з урахуванням реальних потреб та можливостей дітей з особливими освітніми потребами.

Проєкт має стати моделлю для подальшого масштабування в інших громадах України. Це дасть змогу  дітям залишатися вдома, у своїй рідній громаді, а родинам — самостійно обрати оптимальний варіант навчання відповідно до потреб та можливостей своєї дитини. Навчання у спеціальних класах — лише один із таких варіантів.

(Підготовлено за інформацією МОН України)